FC Barcelona wil ook stadionnaam verkopen

12 oktober 2017
© www.voetbalbelgie.be
FC Barcelona was jarenlang een 'andere club'. Liever spelers opleiden dan kopen, geen shirtsponsoring. Die tijden zijn voltooid verleden tijd. Binnenkort maakt ook de naam Camp Nou plaats voor een commerciële ingeving.

Er lopen onderhandelingen met een aantal grote bedrijven. De clubleiding hoopt in de eerste helft van 2018 de naamsponsor van het stadion bekend te kunnen maken. Daar zou 200 miljoen euro tegenover moeten staan, in ruil voor een meerjarige overeenkomst.

Barça volgt daarmee het voorbeeld van clubs als Arsenal (Emirates Stadium), Manchester City (Etihad Stadium) en Bayern München (Allianz Arena).

Een deel van dat geld dient voor de financiering van de renovatie van het stadion. Zo krijgt het stadion onder meer een nieuw dak, extra VIP-faciliteiten en grote videoschermen. De renovatie moet aan het einde van seizoen 2021/2022 klaar zijn.

FC Barcelona zal tijdens de werken niet naar een ander stadion moeten uitwijken. De totale kosten van de renovatie bedragen circa 550 miljoen euro.

Toch shirtsponsoring

Tot september 2006 bleven de shirts vrij van sponsoring. Toen kreeg UNICEF een plaats op de shirts van FC Barcelona. Daar hoorde geen shirtsponsoring bij, want de Catalaanse club droeg jaarlijks 1,5 miljoen euro bij aan de hulporganisatie van de Verenigde Naties.

In 2011 maakte UNICEF plaats voor Qatar Foundation en later Qatar Airways. Deals die veel geld opbrachten. De huidige shirtsponsor, het Japanse Rakuten, betaald 55 miljoen euro per jaar. Op basis van de prestaties komt daar nog geld bij: titel Primera Division (1,5 miljoen euro) en Champions League (5 miljoen euro).

Manchester United vangt van het Amerikaanse Chevrolet 56 miljoen euro per jaar en is daarmee de primus in de Premier League.


Voetbal België in je facebook nieuwsfeed?

Reageren is niet meer mogelijk

Laatste nieuws

ico-hottopics

Nieuws overzicht…

"Klopp is authentiek. Enthousiasme, ervaring, charisma."

Simon Mignolet

Meer voetbalquotes