Club Brugge omzeilt de wetgeving

De wetgeving voor reclame rond gokken en kansspelen wordt verder verstrengd in België. Club Brugge gaat echter nog meer geld ontvangen uit die wereld.
Er is een recorddeal in de maak met Betsson AB, dat onder meer BetFirst beheert. Betsson stopt de samenwerking met onder meer Antwerp en kiest voor Club Brugge. Daar komt flink wat geld bij kijken. Dat klinkt bizar, want er mag steeds minder reclame worden gevoerd voor die zogenaamde ‘betting partners’.
Club Brugge had een partnership met Unibet, dat van de shirts moest verdwijnen. Ze omzeilden de nieuwe regels door U-Experts op het shirt te plaatsen. Een nieuwsapp van Unibet, waar gokken niet expliciet wordt gepromoot. De leden krijgen wel boodschappen te zien.
“Er werd niet proactief aangezet tot gokken dus. We hebben regelmatig gecontroleerd of dat niet veranderde, maar dat was niet zo. Die creatieve oplossingen zijn dus niet strafbaar”, stelde de Kansspelcommissie.
Club Brugge en Betsson AB werken nu aan een partnership. Via creatieve oplossingen trachten ze toch nog reclame te maken voor de betrokken gokpartner. Dat levert extra geld op. “De wetgever heeft een zekere vorm van publiciteit toegelaten net om ervoor te zorgen dat wanneer iemand wil gokken, die persoon op een vergunde site terechtkomt met leeftijdsverificatie en andere bescherming”, stelt de Pro League.
Samengevat: Club Brugge maakt gebruik van de achterpoortjes van de wetgeving om toch geld op te kunnen blijven halen bij de gokbedrijven. Andere clubs volgen dat voorbeeld.