Pro League mag in de spiegel kijken in zaak DAZN
DAZN kocht opnieuw de televisierechten. Voor minder geld. Er heerste toch een hoerastemming bij de Pro League. In andere landen was de terugval groter. DAZN zou investeren in meer kwaliteit én de Pro League zou een commissie opstrijken als het Britse streamingplatform meer abonnees zou tellen.
In die nieuwe deal stond vermeld dat DAZN met minstens twee andere partijen een akkoord diende te vinden over de distributie van de wedstrijden. Het doel: een groot bereik halen. Een belangrijk gegeven voor de sponsors van de clubs.
DAZN boekte verlies en ging op zoek naar meer abonnees. Die stroomden echter niet massaal toe. Telecomoperatoren als Proximus, Telenet, VOO en Orange besloten het spel hard te spelen. Waarom zouden ze evenveel betalen voor het Belgische voetbal als DAZN die rechten voor minder geld wist te bemachtigen? Die operatoren stoorden zich ook aan het gegeven dat ze een pakket moesten aankopen. Het Belgische voetbal plus buitenlandse competities én basketbal uit de Verenigde Staten.
De Pro League keek toe en maakte met de clubs promotie voor de abonnementen van DAZN. Ondertussen is een derde van de reguliere kalender afgewerkt en bekwam DAZN enkel een akkoord met VTM en VRT. DAZN mag beroep doen op onder meer Aster Nzeyimana en Peter Vandenbempt en biedt in ruil samenvattingen aan de twee genoemde zenders aan.
Exclusiviteit
De apathische houding van de Pro League mag in vraag gesteld worden. Waarom wezen ze DAZN niet van in het begin op de contractuele verplichtingen?
De bal ging eind juli aan het rollen. We zijn bijna half oktober. De Pro League zou nu met DAZN willen praten. Een aanpassing van de deal. Aan de prijs valt moeilijk te raken. De clubs hebben die inkomsten al in hun budget opgenomen. Is DAZN bereid de exclusiviteit op te geven, waarbij de Pro League met andere partijen onderhandelt over een deel van de rechten?