Middenvingers leiden niet tot stadionverbod
Op 12 januari liepen de gemoederen hoog op in de derby tussen Antwerp en Beerschot. Zestien aanhangers van de Great Old kregen een stadionverbod opgelegd nadat ze hun middenvinger naar het bezoekersvak opstaken. Ze ontlopen die straf.
Een middenvinger opsteken staat volgens de Voetbalwet gelijk aan ‘aanzetten tot haat en woede’. De FOD Binnenlandse Zaken stuurde een proces-verbaal naar de zestien fans. Ze trokken echter naar de rechtbank.
“Hiermee is een belangrijk precedent geschept”, aldus FASC-voorzitter Dominik Van Landeghem. “Voor een uitgestoken middelvinger moet je geen stadionverboden gaan uitschrijven. Het gaat niet om strafbare of racistische acties, die voor alle duidelijkheid uit het voetbal moeten verdwijnen.”
Veertien supporters krijgen een waarschuwing. Twee fans kregen een boete van 125 tot 250 euro opgelegd.
LEES OOK: Strengere voetbalwet op komst: hogere boetes, langere stadionverboden