Sponsors Rode Duivels niet blij met gang van zaken

De KBVB leed vorig jaar 12 miljoen euro verlies. Een goed EK 2024 kon licht in de donkere tunnel laten schijnen. Maar de Rode Duivels bakten er te weinig van. In de Nations League laten ze opnieuw inkomsten liggen. Geen Final Four. Dat sportief verval begint steeds zwaarder door te wegen.
Carrefour was gedurende elf jaar een van de belangrijkste sponsors van de KBVB. Na het EK 2024 in Duitsland besloten ze de samenwerking niet verder te zetten. Een vervanger werd nog niet gevonden. De mindere prestaties spelen voor stoorzender in de zoektocht naar nieuwe commerciële partners.
Het wordt bovendien een zware klus om de huidige sponsors langer aan boord te houden. “Achter de schermen morren steeds meer partners omdat de A-figuren (Kevin De Bruyne en Romelu Lukaku, nvdr.) steeds vaker afzeggen en daardoor minder beschikbaar zijn voor hun mediacampagnes. Terwijl het net die spelers zijn met wie de sponsors zich willen associëren”, stelt Niels Vleminckx in Het Laatste Nieuws.
Meerdere sponsors geven aan dat ze premium prijzen betalen en daar ook premium content voor terug willen hebben. In een drang naar besparingen snoeide de KBVB echter op de media- en marketingbudgetten.
Na het WK 2026 lopen meerdere sponsorcontracten af. De KBVB dreigt nog meer in zwaar weer terecht te komen.