Stuurde Italië een spion op pad?
Hoogspanning bij de clash tussen Bosnië-Herzegovina en Italië. De Squadra Azzurra misten de vorige twee WK’s en kan zich niet veroorloven er ook niet bij te zijn op het WK 2026. Zijn dan alle middelen goed?
Bij de training Bosnië-Herzegovina in Butmir dook een militair op, die in het geniep met zijn gsm filmde. Hij werd na een kwartier gespot en aan de deur gezet. Volgens de Bosnische voetbalbond ging het om een spion van de tegenpartij.
Er hing al veel elektriciteit in de lucht. Italië versloeg Noord-Ierland met 2-0. Een strafschoppenreeks moest de volgende tegenstander aanwijzen: Bosnië of Wales? Federico Dimarco, Guglielmo Vicario en Francesco Pio Esposito volgden die penaltyreeks en waren duidelijk blij met Bosnië-Herzegovina als tegenstander.
In Bosnië werd het heel anders geïnterpreteerd. Daar klinkt de slogan ‘daag de beer niet uit’ of in het Italiaans ‘Non stuzzicare l’orso’. Voormalig Bosnisch international Miralem Pjanic sprak in de Italiaanse media over een gebrek aan respect en pakte met een waarschuwing uit: “Bosnië wacht hen met open armen op. Ze zullen goed voor de dag moeten komen in een verschrikkelijke omgeving. 3 miljoen mensen zullen ons naar voren schreeuwen. Je zal geschokt zijn door onze passie.”
If that is true, does it mean US will be in possess of all the tactical info because they got like spy satellites everywhere.
— None None (@NoneNone479108) March 31, 2026
Bosnië ziet het duel als een historische kans om opnieuw een WK te bereiken, na de enige eerdere deelname in 2014. Voor Italië is de inzet nog groter. De viervoudige wereldkampioen ontbrak op de WK’s van 2018 en 2022 en een derde misser op rij zou een nationale ramp betekenen.