Eleven maakt jacht op cafés zonder uitzendlicentie
Cafés die voetbal willen uitzenden moeten in het bezit zijn van een uitzendlicentie. Wordt dit geweigerd, dan krijgen ze vanaf volgende maand een deurwaarder over de vloer. Eleven Sports hoopt 1,25 miljoen euro per jaar op te strijken uit de horeca.
In juli vorig jaar maakte Eleven Sports, houder van de Belgische voetbalrechten, bekend dat alle horecazaken die voetbalbeelden uitzenden een bijkomende vergoeding op hun maandelijkse abonnement moeten betalen.
Kleine cafés tot 30 vierkante meter (69,95 euro per maand) moeten minder betalen dan middelgrote horecazaken tot 100 vierkante meter (99,95 euro). Wie nog een groter etablissement heeft hoest 149,95 euro extra per maand op. Cafébazen reageerden verontwaardigd omwille van stijgende energieprijzen en nadat de coronacrisis nog maar pas achter de rug is.
Eleven Sports verdedigt zich door te stellen dat de vergoeding in het buitenland al langer wordt toegepast. “In Engeland en Ierland betalen pubs 1.500 tot 2.000 euro per maand om sportwedstrijden te mogen uitzenden”, zegt Benoit Cordemans, de head of business development bij Eleven, in Het Nieuwsblad. “Toen we de voetbalrechten van de Pro League kochten in 2020 was het onze bedoeling de horeca-licentie vanaf dag één in te voeren. Alleen hebben we dat niet gedaan omdat op dat ogenblik de coronacrisis in volle gang was.”
Nu de coronacrisis achter de rug is, maakt Eleven jacht op de cafés. “Een externe firma is al langsgeweest bij 6.000 horecazaken. We hebben overtreders op hun tekortkomingen gewezen en hen uitgenodigd zich in regel te stellen. Maar een klein aantal van hen laat weten te stoppen met voetbal uit te zenden. Wie toch nog voetbal uitzendt zonder er voor te betalen, zal ervoor moeten opdraaien. We willen de mensen beschermen die al een licentie genomen hebben.”
Volgens Eleven Sports zit er een win-win in. “16 procent van de Belgische populatie ouder dan zestien kiest een café uit op basis van sportwedstrijden die er worden uitgezonden, weten we uit studies. Fans spenderen gemiddeld 30 euro per maand in zo’n zaak.”